21.5.2019

Yhdistyksen kesäretki Tuusulaan

Helteisenä kesäkuun 6. päivän aamuna 2019 Tampereen Seudun Reserviläisnaisten retkibussi suuntasi kohti Tuusulanjärven rantamaisemia kulttuurikoteihin ja museoihin tutustumaan. Syntyihän jo 1800-1900-lukujen vaihteessa Tuusulan rantatien tuntumaan ainutlaatuinen taiteilijayhteisö, joka on vaikuttanut merkittävästi Suomen kulttuurihistoriaan. Monet Suomen taiteen kultakauden mestarit muun muassa kirjailija Juhani Aho ja hänen puolisonsa taidemaalari Venny Soldan-Brofeldt, taidemaalari Eero Järnefelt, taidemaalari Pekka Halonen sekä säveltäjämestarimme Jean Sibelius asettuivat asumaan Tuusulanjärven itärannalle. Alueen kaunis luonto on varmasti inspiroi myös heidän luomistyötään.

Ainolan puutarhassa kukkivat kesäkuun alussa mm. ihastuttavat akileijat.

Elämyksiä makuhermoille ja mielelle

Hyvä ruoka naisen tiellä pitää. Sanonta toteutui konkreettisesti heti perille päästyämme, sillä bussi parkkeerattiin Lakkautetun Hyrylän varuskunnan tiloissa toimivan Ravintola Kerhon tuntumaan.  Notkuvan brunssipöydän äärestä lähdimme makunautinnoista vahvistuneina tutustumaan Tuusulan kulttuurikohteiden antiin. Ensimmäinen pysähdys tehtiin Jean Sibeliuksen ja hänen puolisonsa Ainon kotitaloon Ainolaan jonne perhe muutti talon valmistuttua vuonna 1904. Järvenpäässä sijaitseva Ainola onkin Suomen kansainvälisesti tunnetuin kotimuseo. Arkkitehti Lars Sonckin suunnittelema talo oli Sibeliusten koti 65 vuoden ajan. Kun taloa suunniteltiin, oli säveltäjällä vain kaksi toivomusta: ruokasalissa piti olla vihreä takka ja Tuusulanjärven tuli näkyä työhuoneen ikkunasta. Luontoa rakastanut säveltäjämestari kuoli Ainolassa vuonna 1957 ja hänet on haudattu Ainolan puutarhaan kuten myös puolisonsa. Opaskierroksen aikana kuulimme muun muassa tarinoita Ainolan arjesta ja saimme tutustua talon tiloihin ja esineistöön. Hurmaavan lisänsä vierailuun toi lyhyt käyskentely Aino Sibeliuksen rakkaudella suunnittelemassa ja vaalimassa hyöty- ja koristepuutarhassa, jossa juhannusruusut ja akileijat kukkivat parhaillaan.

Maukas Ravitola kerhon aamupäivän brunssi päätettiin makeisiin herkkuihin.

Syvärannan vanha päärakennus tuhoutui tulipalossa vuonna 1947. Suomen Naisten Huoltosäätiö (nyk. Lotta Svärd Säätiö) rakennutti vanhan huvilan paikalle vuonna 1995 uudisrakennuksen, jossa Lottamuseo toimii.

Lottamuseon näyttelyssä oli niin paljon mielenkiintoista katsottavaa, että siellä pitää vierailla useamman kerran.

Ilmatorjuntamuseolla Kapteenin Puustellissa päästiin ihmettelemään muun muassa Puustellin seinillä olevaa tarinaa historiastamme.

Kapteenin Puustellin pollekin sai rapsutuksia. Rapsuttajina Iina, Hannele ja Minna.

Päivän ohjelma oli tiivis paketti, joten matkan johtajana toiminut yhdistyksen puheenjohtaja Minna Jokela johdatti ryhmän seuraavaksi Lottamuseolle. Siellä päästiinkin heti vuoteen 1944 mielenkiintoisen draamaopastuksen Sairasjunan matkassa tiimoilta. Draamaopastus oli yhden naisen monologi, jossa päähenkilönä oli lääkintälotta Saara Kuosmanen kertoi tarinoita lottakomennuksestaan odottaessaan Keravan asemalla kyytiä kotiin. Myös kuuntelijat pääsivät osallistumaan näytelmään muun muassa myymällä Saaralle saippuaa ja kengät. Draamaopastuksen päätyttyä ehdittiin myös tutustua museon näyttelytarjontaan. Museon laajoista näyttelytiloista löytyi päänäyttely Lotan tarina – Vaadi aina enin itseltäsi sekä piharakennuksesta erikoisnäyttely Harmaat sisaret – lääkintälottien tarina. Päänäyttelystä löydettiin myös Arabian Lotta Svärd -kahvikuppi Tampere tekstillä.

Museokierros päätettiin Ilmatorjuntamuseolle.

Lottamuseon draamaopastus vei meidät jatkosodan jälkeiseen aikaan vuonna 1944. Opastuksen aikana kuulimme fiktiivisiä tarinoita lääkintälottana toimineen Saara Kuosmasen lottakomennuksesta.

Viimeisenä vaan ei vähäisimpänä vierailukohteena oli 50-vuotisjuhlavuottaan vuonna 2019 viettänyt Tuusulan ilmatorjuntamuseo. Siellä ehdittiin tutustua muun muassa Kapteenin Puustellissa olevaan Suomen sotilasperinteet -näyttelyyn. Kapteenin Puustelli onkin toiminut Ruotsin vallan ajan sotilasvirkatalona. Puustellin pihamaalla on yövytty tähtitaivaan alla ja suoritettu monet äkseeraukset.  Ennen kotimatkaa vierailupäivän päättivät Ilmatorjuntamuseon uunituoreet hillomunkit kahvin kera.

Teksti ja kuvat: Sirkka Ojala